luni, 3 noiembrie 2008

Tara te vrea prost!

De cateva zile incoace imi sta pe neuron o intrebare din categoria : "O tara a bunului plac?".
Observand ampla mediatizare a sistemului educational de azi (in special problema salarizarii profesorilor), am inceput sa ma gandesc foarte serios, chiar profund, la acest sistem(?) si mi-am dat seama ca invatamantul nostru este o tema veche si mereu actuala. Este mai precis un fenomen complex care nu poate fi explicat in cateva vorbe..
Toata situatia actuala este consecinta derapajului invatamantului romanesc care a inceput odata cu reforma comunista din 1948, a carui obiectiv primordial a fost formarea omului nou -"Homo sovieticus", promovabilitate de 100%, deci estomparea elitismului, prin desfintarea oricarei forme de exigenta. Im acest sens, promovarea non-valorii a fost principiul de baza a doctrinei comuniste.
Dupa "jumatate de secol cu prea multi mediocrii", perioada post-decembrista ("perioda tranzitiei") ne-a adus 13 ministrii in 19 ani, fiecare dintre ei venind cu numeroase schimbari care, asa cum arata situatia, ne-au condus din rau in mai rau. Si astfel cred ca aceasta lume a tranzitiei de azi este o lume falsa, "a greselilor ridicate la rang de calitate", dar pana cand?
Cat timp ne vom mai intreba cui datoram incredibila cifra de 53,3% la care a ajuns analfabetismul functional in randul elevilor de 15 ani in Romania anului 2008? Raspunsul este simplu, evident: pana atunci cand vom constientiza ca totul tine de doctrina oficiala a guvernarii si mai ales de practica guvernarii, in fond de comportamentul oamenilor care alcatuiesc clasa politica actuala.
Si ma intreb acum, pertinent, oare acesti oameni, care au o datorie morala fata de noi, cei care i-am votat, stiu ca o natie fara modele morale se degradeaza, iar statele fara oameni cu puternice virtuti marsaluiesc pe la periferia civilizatiei? Oare acesti oameni l-au citit pe G. Calinescu, care afirma ca "un bogat intr-o tara fara valori publice e sarac" sau pe Erasmus, care a zis: "Cum arata scoala azi, asa va arata tara maine." Stiti cum arata scoala azi? Va zicem noi, cei care acum am iesit de pe bancile liceului: este plina de profesori nemotivati sau incompetenti si de elevi dezinteresati.
Sigur! Puteti spune "chestile astea le-am auzit de atatea ori, ca ne-am plictisit!". Problema e ca altii ori nu le-au auzit (ma indoiesc) ori sunt atat de prost conceputi ca nu pot sa perceapa un semnal emis de intreaga populatie (si de asta ma indoiesc, desi unii nu o fac) ori nu vor sa le auda.
Am sa fac o ultima incercare...poate "cineva important" va face un search pe Google si va gasi aceasta pagina...poate va iesi din castelul lui din stanca si va cauta solutii la cei mai intemeiati sa le ofere. IATA principalele 5 cauze ale invatamantului necompetitiv din Romania (A NU SE GENERALIZA):
  1. lipsa unei finantarii adecvate si tintite (cei 6% din PIB sunt si asa putini, dar sunt si prost managierati sau se intorc la buget din cauza lipsei de proiecte; profesorii nu sunt motivati financiar, bazele materiale si didactice nu sunt nici macar asigurate in unele locuri, dar mai modernizate, iar volumul si cuantumul burselor elevilor de liceu sunt infime)
  2. personalul didactic este caracterizat de o deficienta majora atat in pregatirea initiala, cat si in pregatirea continua. Prin acest sistem de "angajare pe viata" practicat in prezent in invatamant, se da mult prea mare valoare mediocritatii, pentru ca nu exista nimic care sa cuantifice performantele pozitive sau negative ale profesorilor.
  3. autonomia inexistenta sau prost inteleasa genereaza, din pacate, haos. In fond o idee buna, descentralizarea este gresit perceputa ca o unealta, astfel ca unii directori ajung sa-si transforme scoala in propria feuda, uitand de interesele comunitatii si tinand cont doar de interesele personale. In alte cazuri, ordinele vin direct de la inspectorat sau chiar de la minister si nu pot sa fie decat aplicate intocmai.
  4. supraincarcarea programelor dauneaza procesului de invatamant. Un invatamant modern se valideaza prin nivelul si calitatea deprinderilor pe care le formeaza elevilor sai intr-un anumit domeniu. Notiunile de cultura generala au rolul lor indispensabil in viata unui om, insa o sortare a paletei de materii ce se vor studiate se poate face mult mai devreme in procesul educational (chiar in scoala generala) in functie de aspiratiile profesionale si intelectuale ale elevului. "Analfabetul de maine nu va fi cel care nu stie sa citeasca, ci cel care nu a invatat sa invete."
  5. legislatia actuala a educatiei nu cuprinde o viziune asupra reformei indispensabile. Nu exista nici o aparitie, ca in toate tarile civilizate, a unei carti albe a analizarii si realizarii obiectivelor propuse, nici un raport public detaliat si transparent.

* Marirea salarilor profesorilor este binevenita. Cateva dintre problemele sistemului, cum este lipsa de respect a elevilor pentru cadrele didactice, care nu sunt privite ca modele demne de urmat in viata, ci mai degraba ca niste functionari prost platiti care stau cu mana intinsa la stat, s-ar atenua. Investitia in resursa umana este cea mai importanta intr-o sala de clasa, un profesor bun te poate face sa vii cu placere la scoala si iti poate captiva intreaga atentie, nefiind dependent de cine stie ce "gadgeturi" (care au si ele rolul lor, dar nu principal). Profesorii dedicati (nu toti!) merita un statut social mai inalt! Ei sunt, pana la urma, cei care ne ofera o sansa in viata!

In concluzie, le-as adresa o rugaminte sincera "mai marilor tarii", sa mediteze asupra unei formule lapidare: "Daca te gandesti la ziua ce va urma, ia-ti de mancare. Daca te gandesti la anul ce va urma, planteaza un copac. Daca te gandesti la secolul ce va urma, educa copiii."


Fa-ti cardul virtual PayPal prin www.blogmargan.com.

4 comentarii:

Anonim spunea...

"un profesor bun te poate face sa vi cu placere la scoala"
"Vii" se scrie asa.

Trecand peste asta...
Problema nu cred ca e ca profesorii sunt sub orice standard al bunului simt in multe cazuri. Asta nu e decat o consecinta a faptului ca scoala la noi pune elevul pe ultimul loc. La inceputul clasei a9a cand iti cunosti dirigintele poti prezice deja cu acuratete 95% ce cursuri vei avea in clasa a12a semestrul 2. Stii deja ca vei petrece clasele a9a, a10a si a11a frecand menta si clasa a12a invatand pentru bac (si eventual admitere). E si normal in cazul asta ca profesorii sa fie cei care sunt. E normal pentru ca ei stiu ca vor preda mereu materia respectiva cu acelasi numar de ore pe saptamana, pentru ca asa e randuiala, vorba taranului.
Parerea mea e ca sistemul educational preuniversitar ar beneficia foarte mult daca s-ar introduce un sistem de cursuri optionale. In primul rand, programul e ridicol si stupid. 4 ani de matematica in continuu sunt bineveniti daca vrei sa faci ceva legat de stiinta, dar foarte fara sens daca vrei sa fii filolog, sa lucrezi in PR sau mai stiu ce e la moda zilele astea. La ce iti folosesc 4 ani de chimie daca vrei sa iti faci o cariera in muzica? La fel, nu e cam mult 4 ani de literatura daca vrei sa fii inginer? Daca cursurile ar fi macar in parte optionale (sa zicem, obligatorii de baza in primii 2 ani si optionale in anii urmatori sau ceva de genu) elevii ar veni cu placere la scoala si s-ar institui si o concurenta intre profesori, care ar da nastere unui sistem aproape darwinian care functioneaza in majoritatea universitatilor mari din lume: "Daca esti un profesor de cacat atunci nimeni nu se inscrie la cursul si esti dat afara". Ce bine mi-ar parea sa vad anumite persoane zburand din scoli!

Mda, sa zicem ca asta ar fi cea mai importanta idee pe care o am eu legata de sistemul de invatamant..

Anonim spunea...

Multumesc pentru corectie!
Da...ideea este foarte buna si sistemul asta ar reprezenta macar o parte din solutia mult asteptata.
Dar daca s-ar pune in aplicare, ar genera conciedieri in masa si reduceri de salariu pentru cea mai mare parte a profesorilor. Ce sindicat accepta asa ceva? Numai ei, profesorii, pot implementa sistemul, iar principiul "Azi sunt eu, maine poti sa fi tu in locul meu" este cel care opreste orice tentativa colectiva. Cioara la cioara nu isi scoate ochii!

Anonim spunea...

Nu poti sa spui pur si simplu prim-ministrului(sau primului-ministru? Ma rog... ) ca nu vrei sa faci ceva pentru ca oamenii tai sunt prea prosti. Sincer, nu vad de ce un astfel de sistem nu ar putea trece intr-o forma sau alta. De exemplu, si salariul unui profesor ar putea sa fie corelat cu numarul de elevi care se inscrie la cursul respectivi sau ceva de genul.
Problema e ca la noi in loc de evolutie in invatamant, se practica revolutia - fiecare ministru cand vine la putere isi aduce aminte cum erau lucrurile "pe vremea lui" si invie practicile de atunci: asa a revenit la viata examenul de capacitate acum 10 ani, asa acum noul sistem cu 10 clase nu e nimic mai mult decat o "treapta a doua" redenumita etc...

Anonim spunea...

Problemele vin de la bani. Profesorii nu sunt incurajati in munca lor la catedra. De aici vine dispretul si lipsa de interes pentru scoala. Aici in Canada profesorii iau salarii chiar f mari, ajungand pana pe la 5-6000 de dolari pe luna. Ce ziceti, v-ati face profesori pentru banii astia?